Saturday, 13 November 2010

i know, all sickness is homesickness

assalamualaikum and good morning

mood sayu tetiba pagi ni. ni kesan bace blog cik izzati ellyani la ni. dia sedih, homesick mlm tdi. mesti tidur pon dalam air mata kan izzati =( takpe izzati, be strong ok.


masa sy form 4 kat mrsm dulu, homesick sy sgt teruk. x lalu nk mkn (well, i guess that's why i am a bit smaller that time), x lena tido, and even x boleh fokus study. dlm kelas pon boleh sedih dan nanges. manja kan. masa teacher laila duk mengajar chemistry, sy mengeluarkan air mata. nk kata terharu dengan cara pengajaran teacher, rasanya x, sebab teacher garang. nk kata terover excited belajar chemistry, chemistry tu bukan my faveret subjet.

apa yg ada dalam fikiran sy masa tu saat2 bersama dengan famili, lumba basikal dengan abang tyme balek sekolah, gaduh berebut ikan panggang waktu makan tengah hari, salam tangan ma abah sebelum ke sekolah. waa rindu rindu. sy rasa sgt sakit. sakit yg menyesakkan sy. sakit yg sy x tahu di mana puncanya. sy cemburu dan dengki dengan kawan2 sy. mcm mane mereka boleh ketawa, gelak2 dan hepi je. sy ni asyik2 sedih.


tpi tu dulu. sekarang ni sy berada beribu batu jauh dari keluarga. bukan sy x ingat pada famili, bukan sy tidak hiraukan mereka, bukan sy lupa diri. tpi sy rasa inilah yg dikatakan alah bisa tegal biasa. mungkin juga sy ambil kekuatan kawan2 di sekeling. sy jauh dengan keluarga, begitu juga mereka.

sy pon x sangka boleh jadi sekuat ini. dulu asyik nak berkepit dengan mak je. target pon nk belajar dekat UIA kuantan, sebab dekat dengan rumah, boleh ulang alik. tpi sekarang alhamdullillah, sy x sakit dh. sy pun dh boleh gelak2 dan ketawa dengan kwn2. =D
HEY FRENS, STILL FEEL THAT HOMESICKNESS??

HERE I GOT SOME TIPS TO CURB THAT HOMESICK FEELING.

  • talk to ur frens or ur seniors
  • do something fun or something new
  • look at picture from home
  • think about something good that happened today
  • last but not least, remember that you're not alone, allah is always with you =D
ps this one is for you izzati =D

4 comments:

plankton said...

hu3..thx goodness i never felt such severe homesickness..but the feeling of longing still there..deep in my heart..up till now..n that feeling keep pushing me to work harder..:)

izzati ellyani said...

thanks you dayah. sy jd homesick sgt2 sebab arini besday ibu sy. wuuuu... esok ok lah kot.

sy sayang awk.!

nur hidayah rosman said...

yup2. sometimes homesick can make u even stronger than u really are. keep it up then. dont let ur homesickness go away from u. =b

nur hidayah rosman said...

hehehe. tgh layan perasaan la nieh. meh sy jampi. fuhhhh, hilangkan lah segala perasaan gundah gelana izzati.=D